Zaczynasz pracę w korporacji? Zobacz, o czym trzeba pamiętać pracując w biurze

Zaczynasz pracę w korporacji? Zobacz, o czym trzeba pamiętać pracując w biurze

Ubiór elegancki czy casualowy? Szpilki, pantofle, czy sneakersy? Jak długa może być przerwa na kawę? Jak zachowywać się we wspólnej jadalni? Czy należy wyciszyć telefon? Jak zwracać się do współpracowników? Przed pierwszym dniem w biurze pojawia się bardzo dużo pytań i wątpliwości. Co powinieneś wiedzieć?

Każdy rodzaj pracy rządzi się swoimi prawami. Czego innego oczekuje się od pracownika na budowie, pielęgniarki na dyżurze, czy asystentki dyrektora. Różny jest rozkład czasu pracy, wymagania dotyczące ubioru oraz zasady zachowania. Zaczynając po raz pierwszy pracę w biurze można się w tym wszystkim pogubić. Warto więc dowiedzieć się, czego można się spodziewać, żeby już od pierwszego dnia zrobić dobre wrażenie.

Poznaj zasady savoir-vivre w biurze

Przede wszystkim należy poznać ogólnie przyjęte zasady dobrego wychowania stosowane w pracy zawodowej. Niektóre firmy określają je bardzo dokładnie i jeszcze przed rozpoczęciem pracy możesz otrzymać informację dotyczącą np. wymaganego ubioru. Istnieje również wiele niepisanych zasad określających biurowy savoir vivre – sprawdź jakich gaf nie popełniać. Najważniejsze – nie spóźniaj się! Jeśli Twoje stanowisko pracy wymaga gotowości od 8:00, powinieneś dotrzeć do biura co najmniej kilka minut wcześniej, żeby spokojnie zdjąć ubrania wierzchnie i dotrzeć do biurka. Musisz też zorientować się, w jaki sposób zwracać się do różnych osób w firmie. Jeśli Twój przełożony wymaga, żeby mówić do niego po imieniu, nie próbuj na siłę stosować formy „Pan/Pani”. Ponadto na swoim miejscu pracy staraj się utrzymywać porządek i zachowuj się cicho, by nie rozpraszać współpracowników pracujących w tym samym pomieszczeniu.

Znaj swoje prawa pracownicze

Pamiętaj, że jako pracownika obowiązują Cię zasady wynikające z Kodeksu pracy. Pracując przy komputerze co najmniej 4 godziny na dobę, powinieneś co godzinę zrobić sobie 5-minutową przerwę – choćby na załatwienie potrzeb fizjologicznych. Jeśli wymiar twojego etatu wynosi standardowe 8 godzin dziennie, przysługuje ci jedna dłuższa, 15-minutowa przerwa. To twoje niezbywalne prawa, których pracodawca nie może Cię pozbawić. Możesz trafić na firmę, która umożliwia swoim pracownikom możliwość częstszego i dłuższego odpoczynku – wtedy na pewno dowiesz się o tym pierwszego dnia pracy.

Przeczytaj koniecznie ->  System PayPo – rozwiązanie pozbawione wad? Sprawdzam!

Przeczytaj również: „wymagania dla programistów – czego oczekują pracodawcy w Warszawie?”

Upewnij się, jaka jest polityka nadgodzin

Nowy pracownik zazwyczaj chce się wykazać, żeby pokazać się pracodawcy jako osoba zaangażowana i pracowita. Bardzo często wyrabia wtedy nadgodziny, by szybciej dokończyć projekt i móc się zająć kolejnymi sprawami. Uwaga! Bywa to źle widziane, zwłaszcza przez współpracowników. Nadgodziny zawsze trzeba uzgodnić z przełożonymi, ponieważ po pierwsze generują dodatkowe koszty, a po drugie mogą wskazywać na to, że pracownik nie radzi sobie z powierzonymi zadaniami w wyznaczonych godzinach pracy. Pamiętaj, że nadgorliwi pracownicy często wcale nie zostają docenieni, a to może prowadzić tylko do frustracji.

Wielbiciel mody męskiej i rewelacyjnego stylu prawie od dekady. Zmienia polskie ulice, uczy stylu i sztuki łączenia ze sobą ubrań już od wielu lat, dając przy tym praktyczne rady i ogromną ilość inspiracji. "Granice dla mnie nie istnieją, a styl może zyskać każdy, wystarczy zgłębić wiedzę na Casualism!".

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *